Hoe houd je balans tussen werk en privé?

Door de Coronacrisis zaten we vanaf maart 2020 zoveel mogelijk thuis te werken. Dat kan lastig zijn door bijvoorbeeld:

  • werk en privé lopen te gemakkelijk in elkaar over
  • huiselijke beslommeringen leiden af
  • er is te weinig interactie met collega’s

Maar ook voordelen bieden:

  • geconcentreerd kunnen werken (niet afgeleid door pratende collega’s in de kantoortuin)
  • geen reistijd
  • vrijheid om je eigen werktijd in te delen

Hoe je daarin staat is zeer persoonlijk. In alle gevallen gaat het om een goede werk-privé balans. Hoe zit het bij jou met:

  • de tijdsverdeling van wanneer je thuis werkt en wanneer je op kantoor bent. Tevreden mee?
  • het werk kunnen loslaten in privétijd en je privé perikelen loslaten als je aan het werk bent?

Heb je het idee dat jouw werk-privé balans wel een verbeterslag kan gebruiken?

Een voorbeeld

Eén van de problemen waar Lisanne bij het thuis werken erg veel last van heeft, is dat ze zich zo gemakkelijk laat afleiden. Op kantoor zat ze met nog 2 mensen in een kamer en die zorgden er (onbewust) voor dat ze bij een lastige klus niet steeds op social media ging kijken. Thuis is er niemand die haar ervan weerhoudt om als het werk even niet lukt weg te blijven van die social media. Ze was op zoek naar “iets” dat haar meer gefocused kon laten werken. Nadat vele ideeën de revue waren gepasseerd, was voor haar de oplossing om elke dag een concentratie uur in te stellen. Die concentratie kreeg ze door een Teamoverleg met een collega te houden. Een uur waarin ze niet met elkaar spraken, maar elkaar wel zagen. Dat hielp Lianne om geconcentreerd te werken (en die collega ook).

Wat Brisk Advies kan doen

Jouw vraagstuk kan een heel andere zijn. Kern van de begeleiding die Brisk Advies hier aanbiedt is het goed in kaart brengen van de last die op jouw schouders rust en wat je daar aan kan doen. In een aantal gesprekken (digitaal) onderzoeken we dat en vinden nieuwe manieren van werken die bij jouw persoon passen, die jij ook echt gaat inzetten. Dat geeft je weer rust, ruimte en overzicht.

Ben je niet de enige op kantoor met dit vraagstuk? Brisk Advies kan ook groepsgewijs aan de slag met een betere werk-privé balans. Aan een kleine groep  (4 -6 deelnemers) wordt een workshop van een dagdeel gegeven. Met het oog op sociale interactie wordt deze workshop het liefst op locatie gegeven. Een locatie waar coronaproof gewerkt kan worden. Kan dit niet, dan is er een online variant.

Tijdens deze workshop gaat iedere deelnemer aan het werk met een eigen vraag. Aan de hand van een stappenplan analyseren we het probleem en formuleren we de gewenste situatie. Om die gewenste situatie te realiseren krijgen de deelnemers handige, slimme tips en technieken aangereikt. Op basis van deze tips, maakt de deelnemer voor zichzelf een plannetje om het voor hem meest knellende aan te pakken. Het gevolg: de eerste stap naar ruimte, rust en overzicht. In het hoofd en in het werk.

Een voorbeeld:

Hans heeft een zolder waar veel spullen van overleden familieleden staan, het staat er zo vol dat je je er nauwelijks meer kunt bewegen. Het komt er maar niet van om dit op te gaan ruimen. Toen hij dagelijks naar het werk ging, zag hij letterlijk het spul niet staan. Nu, met hele dagen thuis werken begint het steeds meer aan hem te knagen. Iedereen heeft de laatste tijd “ontspuld” waarom lukt het hem niet? Aan de hand van een stappenplan dat we tijdens de workshop doorlopen komt hij erachter dat het idee van moeten opruimen toch vooral in zijn hoofd zit. Het staat niemand in de weg en hij is er gewoonweg nog niet aan toe om de spullen te saneren. De eigen overtuiging dat het nu niet hoeft en best over een paar jaar mag, geeft hem rust. Ook nu hij thuis moet werken. Deze man had geen behoeft aan opruimtips, maar aan inzicht in overtuigingen die hem dwars zaten.

In een telefoontje met deze klant na een aantal weken gaf hij aan daadwerkelijk nu thuis beter geconcentreerd te kunnen werken.

Wil jij ook een betere werk-privé balans?