In 5 stappen weer grip op je werk

Inhoud

Weer grip krijgen op je werk? Dat kan! Met behulp van dit vijf stappenplan en individuele adviezen voor jou.

Iedereen werkt op een andere manier, maar bij vrijwel iedereen zijn het dezelfde zaken die er toe leiden dat je niet lekker op je werk zit. Met dit 5-stappenplan pak je oorzaken van dat vervelende gevoel, die ergernissen, de irritaties, je oververmoeidheid aan.  Met als resultaat dat je weer grip op je werk hebt.

De stappen zijn hieronder beschreven.

Stap 1: Prioriteiten stellen

Wat is er belangrijk in je werk, op basis waarvan bepaal jij je prioriteiten? Je krijgt weer helder van bij jouw werk hoort, waar jij verantwoordelijk voor bent en wat je rol daarin is. Op basis daarvan kan jij weer prioriteiten stellen binnen je werk.

Stap 2: Plannen

Hoe plan jij? Hoe houd jij zoals de Engelsen zo mooi zeggen: all ducks in a row? Heb je een overzicht van al je werkzaamheden? Hoeveel routine werk heb je, werk je veel projectmatig, hoe vaak komen er spoedklussen tussendoor? Door deze vragen te beantwoorden krijg je overzicht en kun je een planning maken voor al je werkzaamheden. 

Stap 3: Verzoeken afhandelen

Werk kan op veel verschillende manieren binnenkomen. Vragen en verzoeken van je leidinggevende, collega’s, klanten. Ze komen persoonlijk langs, bellen, e-mailen, appen, facetimen, zetten wat in Teams, Slack, Trello etc. Hoe ga jij met al deze verschillende kanalen om? Je ontwikkelt een strategie om jouw kanalen zo optimaal in te zetten en alles wat er uit voortkomt slim af te handelen.   

Stap 4: Tijdvreters de baas

Tijdvreters maken dat jij op het eind van je werkdag denkt: heel veel gedaan, maar niet die dingen die ik had willen doen. Ze ontstaan vooral als je niet efficiënt met je tijd omgaat. Vergaderingen die uitlopen, moeten zoeken naar informatie, uitstelgedrag, slechte communicatie, geen nee kunnen zeggen etc. Je vindt uit wat jouw tijdvreters zijn en hoe je ze aanpakt. Dat maakt dat je op tijd naar huis gaat en de dag efficiënt doorkomt.

Stap 5: Focus houden   

Een best lastig stap. Hoe houd je focus in een tijd waar afleidingen continu op de loer liggen? De smartphone die je altijd bij je hebt, biedt 24/7 afleiding, net als je laptop. Het voordeel van apparaten en programma’s is dat je ze uit kunt zetten. Hoe lukt jou dat, wat heb je daar voor nodig? In deze stap vind je jouw manier om focus te krijgen en te houden.   

Met het doorlopen van deze 5 stappen heb jij jouw eigen persoonlijke strategie om grip op je werk te krijgen en te houden!

Aanpak:

In een 5-tal sessie (fysiek of online) van 1 ½ – 2 uur gaan we aan de slag. Voorafgaand aan iedere sessie krijg je een vragenlijstje om te inventariseren wat er bij jou speelt. In de sessie zelf bespreken we dat en zoeken we uit wat jou gaat helpen. Die voornemens voer je in de weken daarna uit. In de daarop volgende sessie kijken we hoe het gegaan is en waar nodig doen we nog een kleine aanpassing. Daarna pakken we het volgende onderwerp aan. Na 5 sessies heb jij weer grip op je werk!

Tussen iedere sessie zit een paar weken, om het geleerde toe te passen.

Kosten:

 € 1.095,- excl. BTW en eventuele reiskosten.

N.B. Voor werkgevers: Indien meerdere mensen binnen een organisatie in dezelfde periode een traject volgen, krijgt u 10 % korting op de prijs.